Ryby pre kojencov a batoľatá

Do zdravej výživy kojencov a batoliat ryby patria.

 

Ryby sú veľmi dôležitou súčasťou zdravej výživy. Okrem dobre známeho vysokého obsahu Omega – 3 nenasýtených mastných kyselín, dôležitých pre správny neurologický vývoj mozgu, taktiež zraku a vývin duševných schopností. Sú nositeľom celej rady prvkov a stopových prvkov najmä zinku železa, selénu, jódu, fluóru  atď.

Ryby by sa mali vo výžive objavovať až po 6 mesiaci života. Určite nie skôr.

Ryby musia byť veľmi čerstvé. Tak ako aj ostatné potraviny môžu aj ryby obsahovať škodlivé látky. Záleží to od množstva škodlivých látok v lokalite kde ryby žijú a od spôsobu života rýb. Najviac cudzorodých látok obsahujú dlhoveké ryby a najmä dravé ryby, ktoré sú na vrchole potravného reťazca. Z cudzorodých látok sa vo svalovine rýb vyskytuje najmä methylortuť. Pre dospelého človeka sú však v bežných dávkach prakticky neškodné.

Pre kojencov sú zo začiatku najvhodnejšie ryby s malým prípadne stredným obsahom tuku. Sem patrí zo sladkovodných rýb najmä pstruh alebo kapor, z morských rýb treska pravá, losos, platesa, morský jazyk alebo morský čert.

 

Spôsob úpravy

V 6 až 7 mesiaci sa môžu podávať obyčajne na obed. Do zmesi zeleniny pridáme 2 kávovélyžičky /cca 10g/ varenej ryby bez kosti a dobre to rozmixujeme. Obsah dáme do kojeneckej fľašky, neskôr kŕmime lyžičkou.

V 7-8 mesiaci dávku zvyšujeme na 4 kávové lyžičky /cca 20 g/ .Do jedálnička môžeme pridať aj čerstvú tresku tmavú.

Údené ryby určite vylučujeme z jedálnička.

V 9 mesiaci až 1 rok denná dávka rybieho mäsa by nemala prekračovať 20 g. Postupne rybu podávame po malých kúskoch.

V 1 – 3 roku : v 1 roku denná dávka je 20 g, v 2 roku 30 g a v 3 roku 40-50 g.

 

Ryby varíme na pare, alebo v slabom vývare zo zeleniny, soľ pri varení vylúčime, podávame so zeleninou.

 

Určite nevhodné ryby pre deti do 3 rokov:

Šťuka, zubáč, veľké druhy makrel, žraloky, veľké tuniaky, mečúne.

Rybie prsty, obaľované filé, ryby smažené, solené , údené a marinované.

Všetky rôzne úpravy a rybie konzervy, ktoré obsahujú rôzne konzervanty.

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie